Depressie behandeling

Iedereen voelt zich wel eens somber of down bijvoorbeeld na een ruzie of een teleurstelling. Of door ziekte of narigheid in de omgeving. Je wordt geconfronteerd met het leven en de eindigheid er van. Gelukkig gaat dat meestal wel over.
Tijdelijke somberheid hoort bij het leven. Maar ben je bijna voortdurend somber of heb je er last van in het dagelijks functioneren of weet je niet meer hoe je hier mee om moet gaan? Dan is er wat anders aan de hand.

Waarom een depressie behandeling?

Als je last hebt van een depressie, dan duren deze  gevoelens van leegte en ernstige neerslachtigheid langer dan drie weken.
Een depressie gaat gepaard met psychische en lichamelijke klachten. Het kan zijn dat dit te maken heeft met een trauma uit het verleden wat je niet verwerkt hebt. Maar soms weet je geen directe oorzaak maar voel je je toch somber of depressief. .

Mensen met een depressie hebben nergens meer zin in of belangstelling voor. Somberheid beheerst hun hele bestaan. Al schijnt de zon en bruist alles om hen heen van leven, het raakt hen niet. Ze missen de energie om iets te ondernemen. Hun zwaarmoedige stemming kan tijden aanhouden.

Hoe ontstaat een Depressie?

Een depressie ontstaat meestal door een combinatie van persoonlijke eigenschappen. Denk aan problemen die je niet  goed kunt oplossen of nare gebeurtenissen die lastig te verwerken zijn.  Ook lichamelijke oorzaken spelen een rol: erfelijkheid, hormonen, medicijnen, alcohol, drugs, lichamelijke ziekten. Een andere factor is wat jij hebt meegemaakt  in jouw leven.

Bijvoorbeeld grote veranderingen, schokkende gebeurtenissen of voorvallen uit het verleden. Een depressie kan enkele weken duren, maar ook maanden of langer. Milde depressies gaan vaak vanzelf over. Heeft iemand gedurende langere tijd veel klachten? Dan is hulp zoeken raadzaam.

Intakegesprek en duur therapie

Hoe lang een behandeling voor individuele therapie of relatietherapie duurt verschilt per persoon en per situatie. Na het intakegesprek geef ik een voorlopige inschatting over de duur van de therapie.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van therapie of wilt u zich aanmelden? Neem dan gerust contact met mij op.